Sabtu, 08 November 2008

Terjemahan Online 2kitab suci



Terjemahan Al-Quran online dalam pelbagai bahasa bukan lah perkara ganjil, tapi jika ada kamus terjemahan untuk dua kitab suci, mungkin ini perkara baru dan menatan buat kita umat Islam.

Baru-baru ini, Radio Nederland Wereldomroep bekerjasama dengan organisasi antara gereja Belanda, IKON, melancarkan program layanan online baru iaitu terjemahan bible dan Al-Quran sekaligus. Layanan ini dapat diakses dalam tiga bahasa: Belanda, Ingeris dan Arab dalam satu laman web.

Contohnya, ingin mencari kata “Isa” di dalam A-Quran dan Al-Kitab. Cukup dengan sekali klik dan ianya akan mengeluarkan hasil bersebelahan: di sebelah kiri versi Al-Kitab dan disebelah kanan Al-Quran. Begitu juga jika kita menaip kata kunci contohnya perempuan, hukum rejam atau apa sahaja, hasilnya akan ditampilkan seperti di atas, pencariannya begitu mudah dan cepat.

Walaupun nampak biasa, pencipta web ini telah menimbulkan rasa tidak selesa beberapa pengamat dari Barat dan sudah tentu ianya amat merisaukan kita. Projek ini menurut para pengritiknya, dianggap agak mengherankan, namun menurut pengasasnya, dibuat web ini kerana ada banyak persamaan antara kedua agama besar ini.

Khabarnya IKON akan mengembangkan web ini ke dalam berbagai bahasa lain, untuk masa terdekat adalah keperluan bahas Indonesia, Spanyol dan China.

Yang perlu kita sedari, penerjemah Al-Quran untuk web ini adalah Fred Leemhuis, merupakan seorang yang dikenal sebagai “pengkritik” Al-Quran. Nah, jika dalam penerjemahanya nanti ada yang disembunyikan dan diubah. Kita semua harap berhati-hati dan mengambil langkah yang sewajarnya untuk sama-sama membendung. Laman tersebut: http://www.bibleandkoran.net/search.php. Kami percaya masih banyak laman-laman seperti ini yang sedang menyerang untuk menyesatkan ummat Islam dan orang-orang yang mahu mendekati Islam pada hari ini. *Dipetik dari Suara Hidayah

Tidak ada komentar: